Thursday, September 20, 2012

Kesian pulak pelajar zaman sekarang.


Kalau tengok pelajar sekarang bukannya berlumba-lumba nak rebut ilmu, tapi semuanya berlumba-lumpa balik sekolah, buat apa? update status facebook or twitter, not all buat almost..macam lain pulak persekitaran zaman sekarang, yelah..zaman dah moden,..dunia dah maju..ok oke get it..tapi don't you think bayaran untuk kemajuan ini terlalu besar nilainya? kesian pulak lihat adik-adik di bangku sekolah yang menjadi mangsa tanpa mereka sedari, hiburan yang melekakan hingga mampu menggelapkan masa depan mereka kelak. Why did I say so? 

Abad ini, pelajar mempunyai banyak 'distraction' bila nak belajar berbanding zaman kita duolu-dulu (yea hidup 80-an). ok now kita perincikan hujah kita.

Pengaruh besar Facebook dan twitter.
Rangkaian media sosial yang mudah diakses amat membimbangkan. kalau pelajar secara bijaksana menggunakan capaian online secara betul dan tidak menghambakan diri untuk facebook dan twitter kan lebih bagus. Secara amnya pelajar akan menggunakan hampir 70% masanya untuk online, melekakan diri untuk update status, chatting tentang perkara yang kurang berfaedah, membuang masa dengan online sepanjang hari padahal belajar tak sampai satu jam dah berhenti. Mereka hilang motivasi untuk belajar bahkan ada yang sanggup "menjaja" markahnya yang rendah seolah-olah bangga dengan keputusan. well, maybe thought of being cool if ever did such thing? adakah anda bersetuju jika saya mengatakan pelajar yang aktif berfacebook mempunyai result yang kurang memuaskan di sekolah? should believe it..pelajar yang mempunyai excellent result tidak 'terikat' dengan social media dan mereka lebih berkomitmen tinggi dengan pelajaran, kerana mereka tahu pelajaran penting untuk masa depan. they are very motivated in willing to persue their dreams.

Handphones and gadjet
situasi: belajar, handphone disisi. Belum sampai 5 minit belajar, ilmu pun belum sempat nak difaham, datang pulak message..terus layan message, buku letak tepi. itu ok lagi, kalau baru nak belajar, terus dapat call dari boyfriend memang parah lah..tak sempat belajar dah bergayut lama-lama..personally i rasa handphone memang menjahanamkan pelajar kita. Kenapa? sebab pelajar tak tahu cara nak limitkan penggunaan handphone..dengan pasang lagu pakai earphone kat telinga, paham ke? masuk ke belajar? heran..
Pengaruh TV
dulu-dulu pengaruh kuat kami yang lahir zaman 80-an adalah tv..tapi nasib baiklah hanya ada 3 or 4 chanel je,,TV1, TV2, and of Course TV3..bagi yang bernasib baik adala NTV7...tu pun adoii eksen baca buku depan tv, tapi lepas my dad lari..mata pun macam kena 'sumpahan' ter'gam' kat tv..hehe..tapi zaman sekarang lagi mencabar, ada astro berapa banyak chanel ada kat dalam..and budak-budak pun gila layan running man, demam KPOP, mtv chanel, astro ria..tapi rasanya pengaruh tv ni kurang kuat berbanding yang first sekali tadi..Facebook dan Twitter..kan? 

tapi apa-apapun, walau macamanapun "distractions" yang dialami, sebagai pelajar..seseorang perlu tahu tanggungjawab masing-masing, buat komitmen yang tinggi dengan belajar dan yang paling penting kuatkan azam dan motivasi untuk berjaya. kalau everything is under control,  rasanya tak kan jadi satu masalah buat korang kot...social life ada, masa depan terjamin..

Ingat, tiada siapapun yang boleh membantu diri sendiri melainkan anda sendiri. Kejayaan tak datang bergolek..Ingat jangan nak senang dulu susah kemudian..Lu pikir lah sendiri. "Bukan senang nak jadi senang, bukan susah nak jadi susah"


success isnt given. It's earn.


p/s: Sometimes i feel so lucky lahir zaman 80-an..ehh rasa tua la pulak sebut 80-an,,specifically 1986..













4 comments:

  1. dulu hanya ada majalah, walkman.. skrg susah nak fokus belajar dgn ade mende2 ni.. nak pulak internet makin lama makin laju.. dulu nak main pun keluar ke padang. skrg duduk rumah mengadap laptop, ipad, henset

    ReplyDelete
  2. a'ahh betullahh..mcm mana boleh lupa ngan majalah and walkmann lol!! ade walkman pun dah rasa cool o.. :p kelakar!

    ReplyDelete
  3. btollah..skrg banyak btol barang n gajet yg leh distract diorg dr belajar.. huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. a'ahh,,buat yang pandai bahagikan masa ok lah,,tp yg main-main memang keputusan menjunam la..disinilah pentingnya peranan ibu bapa untuk mengawasi pembelajaran anak-anak..

      Delete