i

Monday, September 17, 2012

Aurora: Indahnya ciptaan Tuhan..


Aurora...apa itu aurora? selalu dengar tapi ia bukanlah lagu kumpulan Estranged semata-mata...oke! Aurora adalah tirai cahaya yang cantik dan berkilauan di langit malam. Terletak tinggi di atmosfera atas bumi, elekron-elektron bertenanga dari medan magnet Bumi berlanggar dengan gas-gas, menjadikan mereka bercahaya. Dari musim luruh hinggalah musim bunga, orang di bahagian Artik akan dapat melihat pertunjukan cahaya yang terbesar di dunia.kita di khatulistiwa? hehe tengok dari gambar je lah kan..

Aurora kebiasaanya hanya dapat dilihat di bahagian kutub Bumi disebabkan medan magnet bumi. Kadangkala orang akan dapat melihat Cahaya Utara aka Nothern Lights (Aurora Borealis) jauh di selatan Texas dan Florida, hanya sebilangan pencerap sahaja yang dapat melihat Cahaya Selatan (aurora Australis) yang biasanya kelihatan di langit Antartika. Indahnya Aurora ni..cuba bayangkan kalau dapat menyaksiakan Aurora di depan mata..Subhanallah!! Tengok gambar pun dah cantik apatah lagi kalau in real...tak dapat ayu nak bayangkan....baru pemandangan indah di dunia tu, sikit je tu...Jom kita sama-sama saksikan pemandangan Aurora ni ramai-ramai..besarnya kuasa Yang Maha Pencipta..cantikkan... :)













puas?? inginnya hati nak tengok pemandangan Aurora ni secara real...hehe
Aurora sangat cantik dipandang tetapi ia sebenarnya merupakan amaran awal 
terhadap bencana yang bakal menimpa


sumber info : angkasa





sharing is caring!!

0 10 orang send love letters:

Post a Comment