i

Friday, September 9, 2011

Makna Disebalik Akad Nikah




"Aku terima nikahnya si ______ binti ______ dengan mas kahwinnya RM........"

selalu kita dengar..tapi pernahkah kita mengetahui atau memahami makna sebenar akad nikah yang dilafazkan oleh lelaki tersebut??


Erti sebenar:

"Aku tanggung dosa-dosa si __________ dari ibu bapanya, apa saja dosa yang dia buat, dari dedah aurat hingga ke tinggalnya solat, aku tanggung dan bukan lagi ibu bapanya tanggung, dan aku tanggung semua dosa bakal anak-anak aku. Kalau tak didik, maka aku fasik, dayus & aku rela masuk neraka dan malaikat Zabaniyah melibas aku hingga pecah badan aku.."

mendalam maksudnya bukan...wahai lelaki usah hanya sekadar melafazkan janji tetapi lupa dan alpa yang dijanjikan sewaktu akad nikah dilakukan..
binalah dirimu sebelum menjadi ketua keluarga yang dipandang mulia dan mampu mengemudi bahtera rumah tangga..okey!
sayangi isteri dan binalah keluarga bahagia,,
sakinah mwaddah warahmah..
amiin..



renung-renungkan dan selamat beramal.



sharing is caring!!

4 comments:

  1. patutnya semua orang lelaki patut paham maksud sebenar akad nikah ni kan??bukan main kahwin je :)

    ReplyDelete
  2. @Liza Razak
    ya bukan setakat ikut kata2 tok kadi and main kahwin je..dorang ingat main kahwin2 kot..tu yg lupa hehehe ^__^

    ReplyDelete
  3. jgn tuding pada lelaki ja.. perempuan pun turut sama menerima tanggung jawab tersebut mcm dlm firman Allah surah An-nas..

    ReplyDelete
  4. Di dalam Surah an-Nisa, ayat 21 Allah saw telah berfirman bahawa, “Dan mereka (isteri-isterimu) telah mengambil dari kamu perjanjian yang kuat.

    ReplyDelete