Tuesday, June 25, 2013

Pentingnya Interpersonal skills untuk anak-anak : Parents do take note!

ok, walaupun ayu belum ada anak, i think i need to share perkara yang penting yang mungkin para ibu bapa telepas pandang untuk perkembangan sosial yang baik untuk anak-anak. Selalunya ibu bapa sangat menekankan untuk anak-anak belajar supaya pandai namun ada sesetengah ibu bapa lupa bahawa penglibatan anak-anak dalam kegiatan ko-kurikulum juga penting, agar perkembangan intelektual dan perkembangan sosial anak-anak seimbang. betapa pentingnya anak-anak terlibat dengan aktiviti kelab, permainan dan persatuan khasnya. Why did I say so? 

Personally, ayu rasa anak-anak yang sejak kecil dah terlibat dengan kelab dan persatuan yang aktif khasnya pengakap, selalunya mempunyai personality yang ceria, pandai bergaul dengan rakan, mempunyai daya kepimpinan yang tinggi, best organizer, interpersonal skills yang mantap, berani menyuarakan (express) their thoughts berbanding pelajar yang kurang melibatkan diri dengan kegiatan aktiviti kelab dan persatuan, yang selalunya pendiam, bersifat introvert dan kurang berani untuk expose themselves to others. And guess what? i do adore pelajar yang hebat dalam interpersonal skills sebab mereka sangat yakin kepada dirinya sendiri. Frankly speaking, i love that quality in students. 

So para ibu bapa jangan tidak ambil peduli tentang perkembangan sosial anak anak, not in bad ways, tapi fikirkan in positive ways. sangat penting untuk mereka di zaman bekerja kelak. I have one student, excellent student tapi lemah dalam interpersonal skills. ayu pernah terfikir how would he manage to face dunia luar lepas habis sekolah, dengan nak interviewnya, dengan sangat susah untuk dia express his thoughts.padahal ayu tahu dia sangat pandai but his mouth just like been zipped out can't exlain answers macam dalam his test paper. Rupanya her mom pun worried about him soooo much. I do salute with his mom yang sentiasa mendukung and support in helping to develops her son's interpersonal skills.  So that is why betapa pentingnya interpersonal skills yang perlu ditekankan sejak kecil lagi. Tetapi buat ibu bapa yang mempunyai masalah sebegini, don't worry much. Maybe it takes time for them untuk berani bersosial dengan masyarakat, dan percayalah keadaan akan mendesak mereka untuk berani berkomunikasi dengan orang luar. Believes the miracle, there is magical. 


Goodnite! 

11 comments:

  1. Samalah. Interpersonal skill towk patut dipupuk dari kecik supaya mudah nya nak bergaol bila dah besar kelak. Macam kamek, berat gilak mulut nak kakar. Alu dikata owg sombong padahal kamek bukan sombong, kamek supan ajak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. couldn't agree more..perlu dipupuk dari kecik and parent perlu ambik tauk untuk kepentingan anaknya kelak..

      Delete
  2. miss, how about me me me? *kelip-kelip mata. hihi :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. average hehe,, xlebih xkurang...patut lebih berani ckit lagi untuk menyuarakan pendapat hehe

      Delete
  3. sangat penting..dari kecil, anak2 perlu dipupuk dgn interpersonal skills supaya bila diorg dh besar, senang nak bergaul dan paling penting, senang carik keja huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. true.! sangat bekerja amat memerlukan interpersonal skill yang mantapp ;)

      Delete
  4. betul tu..tu la sebabnya dari kecik lagi kite kene galakkan anak2 kite bergaul dan join family gathering or aktiviti yg sekolah anjurkan..tapi kene tengok jugak la kot2 kat umah dia memang tak dibenarkan bersuara/bagi pendapat..tu yg jadi camtu..maybe dia ade rase rendah diri yag agak kritikal..klu camtu elok bawak jumpe kaunselor je..

    http://vitaminhalal.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang rendah diri yang agak kritikal..pity him, nangis time mak dia crita kat saya..hue..but i believe, times will mature him. do pray :)

      Delete
  5. read. oh. sangat tepat, interpersonal skills between parents and children sangat penting. :)

    ReplyDelete
  6. soft skill kebiasaan nya mmg bermula dari pengaruh bagaimana dia aktif dalam persatuan2 dan kelab2 dan akan buat sifat lebih matang..saya ada sorang kawan..dia tak boleh bercakap di hadapan tanpa cermin mata(rabun jauh)..katanya dia lebih gubra jika tak nampak depan..

    ReplyDelete