Monday, May 28, 2012

Perlu ke Beauty awareness since young age?

Beauty awareness. Berapa ramai ibu bapa yang concern tentang beauty awareness di kalangan anak-anak mereka, especially yang mempunyai anak gadis. Bukan tujuan untuk mengongkong atau menyekat anak-anak tapi untuk tujuan kebaikan mereka sendiri secara amnya..

Ingin kelihatan cantik adalah desire semua orang. Heyy siapa tak nak cantik,yer tak? Bukan untuk show off pada orang lain tapi kepuasan untuk diri sendiri. Beauty awareness tentang penampilan diri perlu ditanam diperingkat awal remaja, disaat mereka mula membentuk identiti sendiri, membentuk imej, feeling secure tentang penampilan diri and self-confidence. Peranan keluarga amat penting untuk membentuk mereka sejak awal. Frankly speaking, pernah atau tidak ibu bapa atau keluarga menegur penampilan anda? mungkinkah penampilan anda selekeh, badan berbau masam, gigi kuning, bentuk badan agak gempal, atau mungkin kah seperti gambar di bawah?


cantik..Tapi ketiak berbulu!!! eww..oh HELL NO!

ok,sambung. di situlah peranan keluarga, you as parents atau siblings untuk menegur. yes, perlu tegur! actually di rumah saya ada panel untuk check saiz bentuk badan.Lol! Yeap, my late granny, akan tegur terus, ON The Spot, kalau badan adik saya naik and gempal even sedikit. and ini diwarisi oleh anaknya, iaitu ayah saya akan kawal pemakanan adik saya (why not me? sebab badan saya kekal begini even saya makan banyak pun takdak effect hehe ;P)..that's why lah kami pun menjadi sama saiz seperti ini...

Girls Generation!
sama saiz betis dan peha kami weyh,,,ahhh tolonglah!! menyampah mak. perasan sunggoh :p

ayu lebih suka family tegur atau perasan the abnormalities dalam penampilan kita daripada orang lain yang tegur..sunggoh malu u'ollss..kalau tak diajar tentang Beauty awareness sejak kecil, makan tak hengat dunia, bila besar baru sedar "societal norm" yang dah set mind kita yang kalau kurus itu cantik- then kau yang gempal terusss nak diet bagai, minum teh herba untuk kurus sampai tercirit jam 2, 3 pagi, berbaloi? That's why pentingnya beauty awareness at the young age to build a security blanket supaya berasa lebih yakin dengan penampilan diri. Bila yakin dengan diri, anda akan rasa cantik sentiasa and will never ever compare diri and rasa down gila bila tengok gadis lain. :') Tapi jangan lah sampai umur masih 9 tahun dah diet bagai nak rak..weii itu peringkat perkembangan fizikal dan otak budak...agak-agaklah sikit yer..nanti saiz kemetot serta dungu pulak, sapa yang susah?? mereka dan keluarga mereka jugak..

so, Perlu ke adanya Beauty Awareness since young age ini?
think about it earthlings... =)


2 comments:

  1. sangat perlu kak .. betul lah kata akak tuhh .. lagi selesa kalau family yang tego ..

    ReplyDelete
  2. yalah..xkan nak biar family member malu dpn org kan?

    ReplyDelete