Wednesday, May 16, 2012

Selamat Hari Guru to me!


Siapa kata jadi cikgu hanya kerja dari 7 jam sehari? then goyang-goyang kaki tunggu masa mengajar serta buat gosip-gosip liar di kantin saje? haha.. orang yang tak jadi cikgu asyik cakap kerja senang..mereka hanya nampak cuti cikgu jer..nampak bonus then pandaii mohon share :p .

kehidupan guru bukan sekadar mengajar, tapi kehidupan melibatkan komuniti sekolah itu sekaligus..sebagai contoh, untuk sekolah di kawasan pedalaman khasnya..guru itulah kawan, guru jugalah mcm ibubapa, kaunselor, nurse (kalau budak cedera cikgu jugak yang urus, budak pengsan cikgu jugak tukang urut), tukang penyiasat (kalau ada kes kecurian berlaku di asrama), motivator and tukang kongsi rasa dengan budak-budak serta buat-buat kental dan tahan bila ada perkara yang menyentuh perasaan. Ini semua pengalaman peribadi saya sendiri..

I Love teaching, yes i do..i love entertain pelajar dalam kelas..walapun kelas hujung mereka still ada potensi yang boleh digilap eventhough others think that they are Hopeless..tapi perasaan seronok akan ada bila apa yang diusahakan setahun dapat imbuhan seperti pencapaian subjek dalam peperiksaan awam meningkat!   Rasa berbaloi-baloi ingin terus bantu pelajar untuk capai result yang terbaik berdasarkan potensi yang ada pada mereka.. Yes, student don't know their potential..but teachers do. 

it's not present teachers want. tapi bila berjaya melahirkan generasi yang berguna pun merupakan anugerah yang paling indah buat guru..melihat kejayaan anak didik pun memadai buat cikgu-cikgu tersenyum bangga..

Cuba anda fikir apakah tinggalan anda bila anda tiada di dunia ini lagi? LEGASI..yes legasi adalah peninggalan anda untuk menjadi kenangan terindah di dalam hidup anda.

"Selamat Hari Guru 2012"

Lots of love,
Cikgu Ayu.


p/s: terima kasih cikgu yang pernah mengajar Ayu dari kecik sampai lah sekarang..thx a lot =)
happy teachers day to me. xrasa rupanya dah 3 tahun bergelar pendidik..and i love my job


No comments:

Post a Comment