Tuesday, October 8, 2013

e-Penyata Gaji anm digodam


Hurm..heboh kisah e-Penyata gaji kena godam. Sampai takut nak check slip gaji online beb. Ayu ni jenis yang tak kisah sangat dengan slip gaji online ni, tahu-tahu duit gaji bulan tu habis dah..hehe. jiwa muda. boros. Tetapi bila dengar kes ade cikgu hilang gaji cuak gak. Padahal tu la yang ditunggu. Sampai hati betul hackers buat kat orang macam tu. Dorang ni dah macam kes samun cyber, nak hidup senang menyusahkan orang. kreatif sangat nak menipu dan ambil hak orang lain.

Untuk langkah berjaga-jaga, sila jangan update maklumat peribadi lagi-lagi no akaun bank (gaji) jika diminta oleh sumber yang tidak dikenalpasti.

makluman buat penjawat awam

Tapi sistem e-Penyata gaji atau slip gaji online ni dikhabarkan dah ditambah baik. Rasanya ada baiknya untuk update no h/p dan email supaya notifikasi akan dihantar kepada anda secara sms atau email sekiranya anda reset kata laluan. Alaa macam sistem yang dipakai online banking tu. Rujuk entry INI.


Hopefully ciri-ciri keselamatan membantu semua penjawat awam..
oh ye,, Happy pay day dua hari lagi..!! :)



6 comments:

  1. bahayanya! sy pon jenis x check sgt

    ReplyDelete
    Replies
    1. scary rite? huhu...tkt jugakk huhu..tp tula..nsb jenis tak kisah sgt huhu

      Delete
  2. Sekarang ni mcm2 perkara boleh berlaku, kesian dkat cikgu tu..masalahnya, adakah kerajaan ganti balik gaji cikgu yg kena ambil tu? hati2...

    ReplyDelete
  3. Berikut merupakan maklumat sebenar Sistem ePenyata Gaji.
    Untuk makluman pihak tuan/puan, sistem ePenyata Gaji telah dibuat penambahbaikan mulai 11 Sept 2013. Bagi tuan/puan yang lupa kata laluan, sila gunakan link Lupa Kata Laluan. Ikuti arahan berikutnya bagi memperolehi kata laluan asal. Sekiranya tuan/puan berniat hendak Daftar Semula, klik pada butang Daftar Semula. No. Akaun bank perlu dimasukkan bagi pengesahan sistem. Sistem akan membenarkan tuan/puan membuat pendaftaran semula sekiranya maklumat No. Akaun bank yang dimasukkan adalah benar. Tuan/puan akan menerima notifikasi melalui sms dan email sekiranya berjaya Daftar Semula. Notifikasi ini dihantar kepada tuan/puan sekiranya pihak tuan/puan telah mengemaskini maklumat profail tuan/puan iaitu No. Tel dan Email sebelum melakukan Daftar Semula. Sekiranya maklumat profail tidak dikemaskini sebelum ini, maka tiada notifikasi yang akan dihantar kepada pihak tuan/puan meskipun tuan/puan berjaya mendaftar semula. Untuk makluman pihak tuan/puan, link Pertama Kali Mendaftar hanya boleh digunakan bagi penjawat awam Kerajaan Persekutuan yang berstatus baru sahaja.

    Untuk pengetahuan pihak tuan/puan, penambahbaikan ini tiada kaitan dengan “hacker” sebagaimana yang dihebohkan melalui sms/mms/email/notis-notis palsu/laman blog/FB dan sealirannya. Bagi “gaji guru hilang” juga tiada kaitan dengan sistem ePenyata Gaji. Perkara ini telah dijelaskan oleh Timbalan Menteri Pendidikan melalui akhbar Utusan Malaysia bertarikh 04.10.2013 melalui ruangan Dalam Negeri. Bagi tuan/puan yang berkhidmat di sekolah, sekiranya terlepas membaca akhbar tersebut, sila dapatkan di perpustakaan sekolah (sekiranya masih terdapat dalam simpanan). Untuk makluman pihak tuan/puan No. Gaji dan No. Akaun adalah sulit dan tidak boleh didedahkan kepada pihak ketiga. Perkara ini telah dijelaskan melalui Pekeliling Bil. 3 Tahun 2010 Jabatan Akauntan Negara Malaysia di perenggan 4.3 dan perenggan 1.5 Terma Panduan Pengguna.

    Diharapkan penjelasan ini jelas dan boleh difahami oleh pihak tuan/puan serta dapat menghilangkan keraguan pihak tuan/puan terhadap sistem ePenyata Gaji. Sebarang pertanyaan pihak tuan/puan boleh menghubungi Unit ePayslip ditalian 03-8882 1000. Sekiranya pihak tuan/puan mempunyai rasa bertanggungjawab, sila kongsikan entry ini untuk memaklumkan perkara sebenar kepada penjawat awam yang lain melalui sms/mms/email/notis-notis benar/laman blog/FB dan sealirannya.
    Sekian.

    Daripada : Pegawai Bertanggungjawab

    ReplyDelete