Sunday, March 3, 2013

Pray for Sabahan

berita terkini pencerobohan di lahad datu


This is the most scary thing ever happen yang pernah kita dengar. Perang di zaman moden ini, happened in our own country, Malaysia. Apa yang menyedihkan lagi, bila dua anggota komando polis VAT 69 terkorban dalam insiden tembakan membabitkan kumpulan penceroboh bersenjata. Sedihnya lihat balu yang ditinggalkan, anak kecil yang tidak tahu apa-apa kehilangan bapa..serta keluarga mereka. Macam- macam spekulasi kita dengar. Pelbagai rumours kita baca. Ramai yang mula menjadi pakar peperangan , pakar keselamatan negara, "keyboard warrior" di facebook timeline serta di laman twitter. Macam mana juga, kenyataan media lambat diterima berbanding laman twitter dan facebook yang sentiasa ada live updates. Boleh baca, percaya jangan. (oh i mean tunggu maklumat sah baru percaya ok). 

Apa-apapun ayat yang kita keluarkan biarlah berdasarkan logik akal, jangan ikutkan emosi, saling menuding jari antara satu sama lain. Put aside the political issues, it's about humanitary..the safety of our beloved country. Hormati dan fikirkan perasaan keluarga pejuang yang telah terkorban. Sangat sedih bila saat keluarga pejuang yang tengah bersedih isu ini dipolitikkan. Siapa yang nak pertumpahan darah berlaku terhadap rakyat? Mungkin kita alpa, segala tindakan yang diambil dalam menangani permasalahan ini diperhatikan oleh negara luar. Jangan lah sampai negara luar campurtangan dan meletakkan negara kita dalam situasi yang lebih bahaya. Apa-apapun doakan yang terbaik untuk rakyat Sabah, selamat daripada chaos and "really bad bad dreams" dan tragedi ini berakhir secepatnya, itu lah yang terbaik yang kita semua boleh lakukan. Pray for Lahad Datu, Pray for Semporna, Pray for Sabah.


updated: 3/3/2013 Seorang lagi anggota terkorban pentempuran dengan kumpulan penceroboh di semporna, Al- Fatihah.

Ini tragedi gila..makin menjadi-jadi huhu...





6 comments:

  1. takut gila..kwn aku ade family kt semporna..menangis dia..kesian betul.kt sri jaya tu mmg polis ada jumpa senjata api seguni mak kwn aku tepon..huhu..kereta pakcik dia pun rosak kena pengganas tu..apelah nasib..kesian. cik tuan tanah pun doa2kn diorang selamat ye..amin

    ReplyDelete
  2. Saya tag akak :) http://augustandmarch167.blogspot.com/2013/03/moustache-giveaway-by-sweetiess-handmade.html

    ReplyDelete
  3. wow...up to date blogger..:)
    keep informing the recent news eh princess..;)
    - guest from IIU

    ReplyDelete