Tuesday, March 26, 2013

Nick D'Aloisio : Remaja 17 tahun multimillionnaire!


Siapa sangka dunia Nick D'Aloisio berubah sekelip mata. Remaja berusia 17 tahun ini baru sahaja menjana 30 million dengan menjual applikasi Summly kepada Yahoo. memang Yahoo lah dia sekarang. Aplikasi summly ini merupakan satu software yang boleh meringkaskan isi kandungan berita, cerita dan berupa mesra pengguna khususnya kepada pengguna Iphone dan smartphones. tabik spring lah!! Nick pun tidak pernah menyangka semuanya, menurutnya "I honestly never expected any of this happen. I started doing it as a hobby and I didnt realise it was possible to make money out of it." Summly yang telah dilancarkan pada November 2012, telah memenangi salah satu Anugerah aplikasi terbaik Apple untuk tahun 2012. 

Siapa sangaka idea hingga terciptanya aplikasi Summly adalah bermula semasa membuat ulangkaji untuk peperiksaannya, dan beliau berasa kecewa serta merasakan usahanya hanyalah membuang masa dan tidak efisien kerana perlu membaca kesemua artikel dalam carian. Dengan itu lahirnya idea menggunakan fungsi algorithm untuk meringkaskan hasil carian di dalam carian secara automatik. daripada artikel panjang boleh diringkaskan dan dipendekkan. amat menarik! wow, genius nya budak ni!!..he is the next generation of programmer..

Tiba-tiba teringat back time in universiti dulu time nak buat assignment.. dah lah masa suntuk nak baca artikel banyak belum pasti lagi key point ada..kita pun pernah rasa time zaman university dulu kan? bila google benda yang diingini kandungan berulang dalam carian and last-last letih, baca entah ke mana, duduk depan laptop buang masa. hehe, kerja pun tertangguh esoknya carik and godek journal lagi..hopefully this application will help people in the world, students especially. Namun, rasanya application Summly Nick D'aloisio seperti ini akan membuatkan pelajar kurang menggunakan fungsi otak untuk merumuskan artikel dan mencari isi penting. tak gitu? what say you? 

article coutesy-guardian.co.ukmirror.co.uk

3 comments: