i

Sunday, July 31, 2011

esok dah posa ehh, jangan tebik keh!!

in Sarawak slang.

sik terasa pun owh..dah nak posa dah,, ESOK. bulan posa tok lah kita beribadat beramal lebeyh ckit...tambah sedekah,,sik miskin kita kohh mun bersedekah ya malah bertambah2!!

Bulan posa tok bukan jak nahan lapar, mata ya jaga juak..jangan nak nengok benda sik sepatutnya...{eh ada orang dah sengeh2 senyum ya esp laki2}, jaga lidag ya...iboh nak cerobeh gilak nganok urang jak-jak, bercerita hal urang, bercerita pebulak! TEBIK posa kitak urang kelak kohhh....hati ya pelu bait...jangan nak rasa dirik jak bagus, jangan jaik ngan urang eh..idup sikkk berkat kelak.

ah tok gik...cuba posa ya tamat..sidak rompuan lainla nakk {cuti wajib bila "Cedera"},, sidak laki opps sik kamek bias kohh haha..adalah urang kelak madah diriknya

"GASTRIK".


bak kata sorang ustaz "Gas ya sikit TRICK jak banyak.."
terik mok ngelak posa ya banyak...arap kitak urang adik kakak abang sik kedak ya lah oowh =D

then jangan juak kitak urang nak tidooo ajak-jak...sak jak seari-ari nelentang di katel, kuatan nahan lapar tek nak...POsa apa kedak ya???? iehh..sik malu ngan nembiak

aok sigek jangan jak kitak urang kenak tangkap tegal sik posa..aihh nang malu bena eh. sik pemalu menar juak..siney mok napok muka kedak ya? adeh2 eh.


dah ya kelak, time sungke ya berpada-padala...jangan nak rangkak ke mata eh...paham tak urang tek. bersederhana bah. jangan seenggak-enggak nyawa ngekot napsu meli di bazar ramadan, ngan aik tebunya aik niok aik jagong aik milo kuatan ndiat sejok semua nak di beli..mata berpinar-pinar dah mileh..camya juak nok di makan..maok murtabaklah, kebab, ayam percik, apam balik, lauk 4- 5 macam, parek panggang sambal, suntong bakar, nasik ayam, nasik kerabu, nasik ayam,, sineyyyy tak uran nak napuk ya lam perut...? [adehh alu lapar tegal nyebut makanan suma ya tek eh] nyemmm! bes eh Bazar Ramadhannnnn! suka.. <----ait maka tek kak nasihat bersederhana, tapi dikpun??? erk. he =P

okeh gik ingat niat posa??? juh untuk peringatan sebab setaun sebulan jak posa kali ada nak lupak...[eh mun sik maca niat sik guna posa ya adek2, ada paham??]


Lafaz Niat

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku puasa esok hari pada bulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.

Sebenarnya, bangun untuk bersahur sudah dikira sebagai niat puasa.

Lafaz Niat Untuk Sebulan

نَوَيْتُ صَوْمَ شَهْرِ رَمَضَانَ كِلِّهِ لِلَّهِ تَعَالَى

Niatnya: Sahaja aku berpuasa sebulan Ramadhan tahun ini kerana Allah Taala.


selamat berposa suma!!!


sharing is caring!!

4 comments:

  1. salam ramadhan.selamat puasa yer. suka baca bahasa kamu tulis tu. walau xpaham.hehe

    ReplyDelete
  2. sukasuki: hahaha xpa belajar ckit2..lama2 jd bukit,, salam ramadhan ;P

    ReplyDelete
  3. santekk blog ktk ;)))) follow k ? xoxo

    ReplyDelete
  4. tenkiu Farah Chewcorns....bru perasan mek coment ktk hehe xoxo

    ReplyDelete