Monday, July 16, 2012

Pelajar dibenar membawa handphone pada sesi persekolahan tahun depan : Biar betul?


Pelajar dibenarkan untuk membawa handphone pada sesi persekolahan tahun hadapan..Biar betul berita yang saya dengar di Berita Utama di TV3 jam 8 malam tadi. and ayu terpanggil untuk meng'highlight'kan perkara ini.. Yes, ada pro and kontra untuk sesuatu perkara bila dilaksanakan. memang penggunaan handphone bukan lagi suatu 'trend' tetapi lebih terarah kepada keperluan,  iaitu alat komunikasi yang paling senang bagi para ibu bapa yang sibuk untuk menghubungi anak-anak dan cara terbaik untuk memantau pergerakan anak-anak. 

Handphone boleh dibawa ke sekolah, rasanya perkara ini  perlu diteliti dengan lebih realistik...personally i think perkara ini akan buat pelajar sekolah semakin manja. mereka susah nak dikawal dan mungkin akan semakin leka dan liar. Memang senang bila orang luar cakap perlunya ada sekatan untuk penggunaan handphone di sekolah selagi tidak mengganggu perjalan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah, namun pelaksanaannya amat sukar. 

Berapa orang pelajar yang amat berdisiplin akan off handphone semasa belajar, dan ber'sms' sesama sendiri secara curi-curi sewaktu cikgu tengah mengajar di depan? well, remaja nak look cool they will do that..or even lagi teruk since handphone budak-budak sekarang semuanya canggih, boleh guna wi-fi, and zaman gila internet...nannti semua dok update status di Facebook and twitter "oit,, apalah cikgu Minah ni merepek sensorang, syok sendiri padahal satu haram pun aku tak paham..class is boring". Or even worse when ada yang bawak handphone penuh dengan video seks, padahal umur baru 14...untuk tunjuk ngan kawan punya pasal..don't you think it makes a bad impact to our society? hurm...its just my simple thoughts..


atau mungkinkah semua aktiviti dalam kelas akan dirakam, divideokan dan segala gelagat cikgu yang kelakar dan memalukan akan dilaporkan di internet?? wow...boleh popular cikgu-cikgu nanti..lol! jangan buat aksi sembarangan ya cikgu-cikgu..hehe


ohh habislah...terpaksa berjaga-jaga lah ayu tahun depan...tak boleh nak menonggeng banyak time tulis kat papan hitam, nanti glemer macam cikgu kat bawah ni!! aksi cikgu terlampau tu.. hehe..


oh ya, satu perkara yang ayu terfikir adalah kontra untuk pembenaran untuk pelajar membawa handphone akan adalah adanya kes kecurian handphone..habis, handphone yang budak-budak sekarang pakai kan canggih dan mahal-mahal...kawan jeles, habisla...kena 'baham'. 

and then...Cikgu jugalah yang bakal jadi inspektor  polis...cikgu lah jadi penyiasat, jadi hakim..habis, nak siasat siapa mencuri, nak menghakimi siapa salah?? betol tak betol tak..cikgu jugak khennn... hahhaa :D








6 comments:

  1. dulu mase kt skolah memang sy bawak jer xde masalah pape pon. hehe

    ReplyDelete
  2. miss,,,, sy ada ttangkap gmbr ckgu dlm klas,hehehehe,pkai camera lh...:) tp kan ckgu, klau aksi ada ka smpai buat aksi menonggeng? and btl ke bnda ni dkuatkuasakan? curious ni bh..:)

    ReplyDelete
  3. lol!!!! oemmgeeeee,,, hahhaa kenapa cgu diatas tu ada..miss xda lah,, sopan konon..teheee...xpasti lagi..belum lagi...we'll see apa berlaku next year..xpa cgu bawa kotak utk simpan hp kamurang.;P

    ReplyDelete
  4. hahhaaaa....sy bw phone pun bg kat miss jgak..hheheheeeeeeeee:)

    ReplyDelete
  5. gud girl!! hehehe....tkt berfb wktu kelas keh3..:p

    ReplyDelete